Monday 8 August 2016

Leesdoelen 2016 mid-year check in

Aan het beginvan het jaar maakte ik een lijst met leesdoelen, we zijn nu bijna acht maanden verder en ik denk dat het tijd word om nog eens te kijken hoever we gekomen zijn: 

1. Een boek met meer dan 600 pagina'sVoor dit puntje heb ik nog steeds geen boek gevonden. Zoals ik in Mei ook al zei, heb ik alle boeken die ik bezit en die meer dan 600 pagina's tellen al eens gelezen en herlezen, daar doen we dit jaar niet aan mee.
2. Een horror boek
 Voor dit puntje heb ik "Cirque du freak, the vampire's assistant" door Darren Shan gelezen. Vampiers, Vamperenze, wolfmannen en slangenjongens, mijn definitie van een horrorboek. Check!

3. Een detective
Hiervoor las ik "The memoirs of sherlock Holmes" een klasieke detectieve om dit puntje in stijl te kunnen doorstrepen.

4. Een klassieker
Bij deze kan ik dan ook meteen dit puntje doorstepen met "The memoirs of Sherlock Holmes".

5. Een humoristisch boek
"Warm bodies" was echt een ongelooflijk grappig boek. Daarom ga ik het ook voor dit puntje gebruiken.

6. Een debuut
Ook voor dit puntje, helaas pindakaas, nog niks gevonden, maar daar wordt volop aan gewerkt.

7. Een boek waarin de dood centraal staat
Voor dit puntje heb ik deze keer wél een goed boek gevonden. Gebr. gaat over twee broertjes, maar het jongste broertje gaat dood en Luke weet niet goed of hij nu nog een broertje is of niet. Hij schrijft aan zijn broer voordat hun moeder alles op de brandstapel kan gooien.

8. Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet-dat-ik-dit-lees-boek
Dit boek staat al maanden op mijn plank. De twee vervolgen ook, alleen eraan beginnen ... dat is andere koek.
Het boek waar ik het over heb is "vijftig tinten grijs" door E L James (denk ik. Leve dingen niet nakijken voor je publiceert). Dit boek kan dan ook lekker meetellen voor puntje 31: een boek van een auteur die initialen gebruikt.

9. Een hervertelling van een bekend sprookje
Hiervoor wil ik graag "Winter" van Marissa Meyer lezen en laat ik dat boek nu toevallig vorige week in mijn brievenbus hebben gevonden.

10. Een boek schreven toen de auteur jonger dan 25 was
Dit puntje is moeilijker in te vullen dan ik dacht. Nog steeds geen ideen. Misschien eens aan de alwetende god Google vragen?

11. Een boek geschreven door iemand met mijn voornaam
Ik bezit wel een boek van Jill Mansell dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken, namelijk "The unpredictable consequences of Love at first sight", maar Jill Murphy's "Hopeloze heks" serie blijft ook aan me knagen.

12. Een boek waarin het hoofdpersonage holebi is
Blijkbaar zijn Baz en Simon dus wél holibi's en de broertjes in Gebr. ook. Komt dat me even goed uit.

13. Een boek met een niet-menselijk hoofdpersonage
Dit puntje kon ik al metteen schrappen toen ik de lijst samenstelde. Ik had op dat moment namelijk net "Waterschapsheuvel" van Richard Adams uitgelezen.

14. Een boek dat zich afspeelt in een ver verleden.
The memoirs of Sherlock holmes, The strange case of dr jekyll and mr Hyde, kies maar.

15. Een boek dat springt tussen verschillende tijdsperiodes
Ha! De oceaan aan het eind van het pad begint als het hoofdpersonage vijftig ofzo is en speelt zich verder af als hij zeven is, om vervolgens terug te keren naar de volwassen man. Check!

16. Een boek dat zich in Antwerpen afspeelt
Is ook heel erg moeilijk te vinden blijkbaar, in elk geval toch binnen de grenzen van mijn boekenkast, die toch heel wat boeken telt.

17. Een boek dat ik in 2015 kocht maar niet las
Hiervoor heb ik per uitzondering keuze genoeg, Ik heb in 2015 een heleboel boeken gekocht, veel meer dan ik ooit had kunnen lezen en daarom telt zowat elk boek dat ik vastpak wel voor dit puntje, zie de intussen veel te vaak vernoemde "Cirque du freak" en "The memoirs of Shelock Holmes.", maar ook "De elfenheuvel" en "De schaduwganger", die ook op mijn lijst voor deze maand staan.

18. Een boek van een auteur waarvan ik in 2015 iets las
De elfenheuvel, de oceaan aan eht eind van het pad, Paper towns, keuze genoeg voor dit puntje.

19. Een boek dat zich afspeelt in de toekomst
Ook hiervoor heb ik nog niets in gedachten, al staan er vast genoeg geschikte kandidaten op de plank. Ik heb er alleen nog niet naar gezocht.

20. Een serie uitlezen
Wauw! Nog eens een puntje om door te schrappen! Hiervoor heb ik "De erfgenaam van de draak" door Cinda Williams Chima gelezen, als ook de twee voorgangers in die serie.

21. Een boek dat in 2016 verfilmt is/wordt
Ook nog niets voor in gedachten al heb ik vast wel wat kandidaten.

22. Een boek dat ik voor school moest lezen maar niet deed
Ja, the memoirs of a geisha staat nog steeds, ongelezen, naar mij te gluren.

23. Een boek dat zich in Londen afspeelt
The stange case of dr jekyll and mr Hyde speelt zich toevallig toch wel af in Londen zeker? Waat een geluk!

24. Twee volwaardige boeken lezen op 1 dag (geen strips)
En jawel hoor, De elfenehuvel omnibus 2 was op 1 dag uit, waardoor ik niet 2 mar maar liefst 3 boeken op 1 dag heb gelezen.

25. Een boek met minder dan 150 pagina's
Zwerfkat telt welgeteld 128 pagina's dus: check!

26. Het eerste boek in een serie
Hoera! We kunnen nog wat schrappen. Hiervoor las ik in Februari "De erfgenaam van het zwaard" door Cinda Williams Chima, ook al had ik toen nog geen idee van deze lijst.

27. Een boek dat ik begonnen ben, maar nooit uitlas
Ik heb niet de gewoonte boeken niet uit te lezen, zelfs als ik er niets aan vind, lees ik gewoonlijk wel het boek uit, al was het maar om een degelijke mening te kunnen vormen.
Uiteraard, zou dit puntje niet bestaan als er niet minstens 1 uitzondering was. Namelijk het bovenvermelde "Memoirs of a geisha" en "S." van JJ Abrahams.

28. Een boek met een hoofdpersonage jonger dan 12
De oceaan aan het eind van het pad gaat grotendeels over een jogen van zeven dus dit puntje is ook vervult.

29. Een boek met een hoofdpersonage ouder dan 50
Nog zo'n lastig puntje waarvan ik me afvraag waarom ik dit er in hemelsnaam heb opgezet

30. Een boek met een lange titel (5 woorden of meer)
Kies maar: "Cirque du freak: The vampire's assistant" (6 woorden) of "The memoirs of Sherlock Holmes" (5 woorden). Dit was een puntje dat minder moeilijk was om te schappen dan ik dacht, voor de verandering.

31. Een boek van een auteur die initialen gebruikt
En last but not least, Hiervoor zou ik eventueel "vijftig tinten grijs" van E L James kunnen gebruiken als ik het lees.

No comments:

Post a Comment