Monday 9 January 2017

Omhulde stad - Ransom Riggs


Titel: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrinne: Omhulde stad.
Auteur: Ransom Riggs
Genre: YA
Aantal pagina’s: 428
Uitgever: Clavis
Gem. prijs: € 19,95


Waardering: 


De vreemde reis die begon in De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine gaat verder wanneer Jacob Portman en zijn nieuwe vrienden naar Londen vertrekken. Daar hopen ze een manier te vinden om hun geliefde schoolhoofd, mevrouw Peregrine, te redden. Maar in deze door oorlog verwoeste stad lijkt er om elke hoek een onaangename verrassing te wachten. Jacob en de kinderen reizen langs bijzondere dieren, freakshows en gedaanteverwisselaars – terwijl ze voortdurend worden opgejaagd door levensgevaarlijke hulsels.

Het zenuwslopende vervolg op De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, dat door Amazon werd uitgeroepen tot het Beste Young Adult-boek van 2011. Opnieuw worden oude en intrigerende foto’s gecombineerd met een onvoorspelbaar en meeslepend verhaal.
Toen ik eind 2014 het eerste deel in deze serie las kon ik niet wachten om ook het vervolg in handen te krijgen. Helaas, zoals met veel van die boeken duurde het bij mij weer twee jaar voordat ik dit boek eindelijk in mijn bezit kreeg. Als er maar niet zoveel interessante boeken waren he?
nu, toen ik dus dit jaar voor mijn verjaardag dit boek in handen kreeg, ben ik het dan ook meteen beginnen lezen. Dat gat van twee jaar had mijn interesse in dit boek dus niet verminderd. De pagina’s vlogen voorbij en voor ik het goed en wel besefte, waren ze opeens allemaal op. Waar is dat derde deel in hemelsnaam?

Niet alleen word de bijzondere wereld weer een beetje groter in dit boek, ook de personages worden veel meer uitgediept en verkend. Hoewel ze al jaren in Peregrine’s lus woonden, waren de bijzondere kinderen in het vorige boek nog precies dat: kinderen. In dit zenuwslopende vervolg worden velen van hen gedwongen hun jeugd voorgoed achter zich te laten en een paar belangrijke, moeilijke en zeer volwassen keuzes te maken.
Waar het eerste deel vooral mysterieus was met hier en daar een griezelig randje, is ook het verhaal van Omhulde stad een stuk volwassener geworden. De gruwelijkheid van de oorlog wordt niet afgezwakt en zelfs de gebruikte antieke foto’s zijn een stuk enger, juist omdat je weet dat die écht zijn. Op bladzijde 196 bijvoorbeeld: liggen de soldaten op de foto nu te slapen in een veld, of zijn ze echt overleden, zoals in het verhaal wordt gezegd? Foto’s en verhaal passen in ieder geval goed bij elkaar en het boek is weer prachtig verzorgd.


In Omhulde stad zijn zowel de personages als het verhaal zelf volwassener geworden. De gekozen foto’s zijn een stuk griezeliger, het verhaal zit vol achtervolgingen en gevechten, en het is zo spannend dat je tegen het einde op het puntje van je stoel zit. Misschien deze keer wat sneller het volgende deel in huis halen? Ik kan in elk geval amper wachten.

No comments:

Post a Comment