Saturday 31 December 2016

Leesdoelen 2016 eindverslag

Aan het begin van dit jaar, 2016 dus, stelde ik een ambitieuze lijst samen van leesdoelen die ik graag wilde behalen. Spoiler: dat is niet helemaal gelukt. De lijst telde in totaal 31 puntjes, waarvan ik er zeven schuldig moet blijven, wat er toch heel wat minder zijn dan ik eerst had gedacht. Hieronder vind je de uitegreide lijst met welk boek ik las voor welke opdracht en welke opdrachten ik helaas niet volbracht.

1. Een boek met meer dan 600 pagina’s
Voor dit puntje las ik The host van Stephenie Meyer.  Mijn exemplaar telt precies 542 pagina’s maar volgens Goodreads telt het er 620 en zoals we weten heeft Goodreads altijd gelijk.

2. Een horrorboek
Hiervoor las ik Cirque du freak  door Darren Shan. Vampieren, vampirenze, monsters en mysterie, het ideale recept voor een horrorverhaal.

3. Een detective
Deze opdracht was snel vervuld met The memoirs of Sherlock Holmes door Sir Arthur Conan Doyle. Alsook opdracht 4 en 14.

4. Een klassieker
zie opdracht 3

5. Een grappig boek
Persoonlijk vond ik Warm boddies door Isaac Marion echt een ongelooflijk grappig boek dus tel ik het voor dit puntje.

6. Een debuut
Dagboek van een onsterfelijke door Anne Rice is niet enkel een ongelooflijk saai boek, het is toevallig ook een debuut. Ben ik blij dat ik het tóch heb uitgelezen.

7. Een boek waarin de dood centraal staat
Ik was eerst van plan om hiervoor Cirque du freak nog eens te recycelen, helaas gaat er in dat boek niemand echt dood dus kan ik het ook niet echt gebruiken. Een tijdje later las ik echter Gebr. van Ted Van Lieshout. Toegegeven, in dit boek gaat ook niemand dood maar het hoofdpersonage Luuk schrijft het hele boek lang aan zijn jongere, overleden broertje om hopelijk zo een stukje van hem te kunnen redden voordat hun moeder alles op de brandstapel gooit, de dood van Marius staat dus helemaal centraal in het verhaal.

8. Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet boek
Hier zijn we dan: het eerste onvervulde puntje in de lijst. Ik heb het hele jaar precies geweten welk boek ik hiervoor wilde lezen. Sterker nog, ik heb de volledige serie zelfs op mijn plank staan. Alleen dat erin beginnen, dat verliep duidelijk wat moeilijker.

9. Een hervertelling van een bekend sprookje
Net als bij het vorige puntje wist ik ook hiervoor precies welk boek te lezen, alleen dat beginnen he. Mijn grootste struikelblok.

10. Een boek geschreven toen de auteur jonger dan 25 was
Weer hetzelfde verhaal, ik weet hier een boek voor, ik heb het op mijn plank staan, maar ben er nooit in begonnen.

11. Een boek geschreven door iemand met mijn voornaam
Moet ik het echt nóg een keer herhalen? Ook hiervoor wel een boek in gedachten maar nooit begonnen

12. Een boek waarin het hoofdpersonage holibi is
Ha! Er kan nog eens geschrapt worden! Dit puntje leek heel makkelijk, dan weer even niet maar uiteindelijk toch wel. Toen ik dit puntje op de lijst zette had ik metteen Carry on van Rainbow Rowell in gedachten. Halverwege het boek nog steeds geen teken dat Simon en Baz holibi zouden zijn, dus begon ik na te denken over een ander geschikt boek toen BAM daar was het dan: de zin waar ik op zat te wachten. De zin waardoor Carry on  tóch nog op deze lijst terecht is gekomen.

13. Een boek waarin het hoofdpersonage geen mens is
Hiervoor heb ik eindelijk Waterschapsheuvel door Richard Adams eens gelezen. 

14. Een boek dat zich afspeelt in een ver verleden
zie opdracht 3

15. Een boek dat springt tussen tijdsperiodes
Hiervoor heb ik lang moeten zoeken. Tot ik De oceaan aan het eind van het pad van Neill Gaiman las. Het boek begint al het hoofdpersonage volwassen is. De rest van het boek is één grote flashback naar zijn jeugd, toen hij zeven was, om dan weer terug te keren naar de volwassen man bij de eendenvijver. Goed genoeg voor mij.

16. Een boek dat zich in Antwerpen afspeelt
Voor deze opdracht heb ik helaas geen enkel geschikt boek gevonden. Toegegeven, ik heb ook niet erg actief gezocht.

17. Een boek dat ik in 2015 kocht maar niet las
Voor dit puntje had ik dan weer keuze in overvloed. Ik besloot uiteindelijk om voor De elfenheuvel: Het testament van Kortan door Gert Govaerts.

18. Een boek van een auteur waarvan ik in 2015 iets las
Hier ook weer keuze in overvloed. Om er dan toch eentje te noemen gaan we voor: De elfenheuvel: de elfenjage:  door Petra Pardon.

19. Een boek dat zich afspeelt in de toekomst
Ook voor dit puntje ga ik voor The host door Stephenie Meyer.

20. Een serie uitlezen
Hiervoor heb ik De erfgenaam van de draak door Cinda Williams Chima gelezen, als ook de twee voorgangers in die serie.

21. Een boek dat in 2016 verfilmt is
Voor deze opdracht las ik nog net op de valreep de GVR  door Roald Dahl,  dat in 2016 door Steven Spielberg werd verfilmd.

22. Een boek dat ik voor school moest lezen maar nooit deed
Nog een puntje dat ik schuldig moet blijven. Er is echter maar 1 boek dat hiervoor in aanmerking komt, alle andere verplichte lectuur heb ik namelijk ook echt gelezen. De uitzondering op deze regel is Memoirs of a Geisha  door Arthur Golden. 

23. Een boek dat zich in Londen afspeelt
Hiervoor an ik niet 1, maar 2 boeken gebruiken. Het eerste boek is The strange case of DR. Jekyll and Mr. Hyde door Robert Louis Stevenson. Het andere boek is Omhulde stad  door Ransom Riggs.

24. Lees twee volwaardige boeken (geen strips) op één dag
Voor deze opdracht las ik De elfenheuvel: het testament van Kortan door Gert Govaerts en De elfenheuvel: de elfenjager door Petra Pardon.

25. Een boek met minder dan 150 pagina’s
Dit is moeilijker dan ik eerst had gedacht, maar ik heb er toch eentje gevonden én gelezen natuurlijk. Namelijk: Zwerfkat door Karen Cushman.

26. Het eerste boek in een serie 
Voor deze opdracht las ik De erfgenaam van het zwaard door Cinda Williams Chima.

27. Een boek dat ik begonnen ben maar nooit uit las
Ook hiervoor heb ik niet de grootste keuze. Ik streef er namelijk naar elk boek dat ik begin ook efectief uit te lezen. Natuurlijk zou dit puntje nietin de lijst staan, als er niet minstens één uitzondering bestond: Dagboek van een onsterfelijke door Anne Rice.

28. Een boek met een hoofdpersonage jonger dan 12
Kunnen we hiervoor misschien ook De oceaan aan het eind van het pad van Neill Gaiman gebruiken? Het merendeel van het boek speelt zich af als hij zeven is. Ik vind van wel. Leve zelf de jury zijn!

29. Een boek met een hoofdpersonage ouder dan 50
Dit is eigenlijk heel erg moeilijk te vinden, daarom moet ik dit puntje ook schuldig blijven.

30. Een boek met een lange titel (5 woorden of meer)
Ik had eerst een ander boek in gedachten hiervoor maar het toeval wil dat ik sindsdien een boek las met nog een langere titel en dat boek is: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrinne: Omhulde stad door Ransom Riggs.

31. Een boek van een auteur die initialen gebruikt
Voor het laatste puntje op de lijst las ik Harry Potter and the cursed child door JK Rowling en Jack Thorne.

Ik hoop dat jullie hier wat aan gehad hebben en dat jullie misschien wel beter hebben gedaan dan ik. Morgen vind je hier de nieuwe leesdoelenlijst voor 2017.

Pandorica Books

No comments:

Post a Comment