Monday 16 May 2016

Cirque du freak: The vampire's assistant - Darren Shan

                                                 The Vampire's Assistant (The Saga of Darren Shan #1-3)
Titel: Cirque du freak: the vampire’s assistant
Auteur: Darren Shan
Genre: YA / Fictie / Horror
Aantal pagina’s: 512
Uitgever: Harper Collins
Gem. prijs: €10 - €15
Waardering: 



Darren Shan is een heel gewone jongen tot hij op een dag samen met zijn beste vriend Steve naar een Freakshow gaat kijken. Daar ziet hij de zeldzame vogelspin, Madame Octa en verandert zijn gewone leventje voorgoed.
Wanneer Darren de vogelspin steelt, dwingt Larten Crepsley (de eigenaar van Madame Octa en trouwens vampier) hem om zijn assistent te worden, met alle gevolgen vandien.

Het boek dat ik las, is een verzameling van de eerste drie boeken, vandaar dat het boek 500+ pagina’s telt en daarom zal ik deze drie boeken ook als één boek recenseren.
Ik bon heel enthousiast aan dit boek, ik had er al veel positieve reacties op gekregen (op de film heel wat minder) en besloot dat het dringend tijd werd om eens te kijken waar dat toch allemaal over ging.
Helaas, het eerste deel van dit boek sloeg enorm tegen voor mij, mede door Madame Octa (ik ben arachnofoob) en het kort-door-de-bocht-denkpatroon van de personages. Niemand hoeft bewijs te zien van het bestaan van vampieren, iedereen neemt het zomaar aan. En dat geld niet enkel voor het hele vampier gedoe, maar voor letterlijk alles. Daarom had ik het halverwege het eerste boek bijna opgegeven. Bijna, omdat ik eigenlijk nooit een boek opgeef, ik ga door to het eind, al is het alleen maar om achteraf een geldige mening te kunnen hebben.
Ik hoor je al denken: waarom geef je vier sterren als je het boek toch niks vond?
Hier is dus een goed voorbeeld van waarom ik toch doorga tot het eind als ik een boek helemaal niet leuk vind. Soms, heel onverwacht, kan een boek je verassen. Het sluipt dan stilletjes je hoofd in en baant zich zo, langzaam aan een weg naar je hart. Nu, ik kan niet zeggen dat dit boek mijn hart veroverd heeft, maar het deed toch een verdienstelijke poging en verdient toch een eervolle melding.
Want terwijl het verhaal verder gaat, keek ik voorbij al die kleine ergernissen. Oké, alles word snel gelooft en oké, die spin is echt heel erg eng, maar toch wou ik de pagina omslaan en wou ik weten wat er verder met Darren en zijn vrienden gebeurd en daarom, omdat dit een stilletjes-sluip-ik-je-hert-in boek is, heeft het zijn vier sterren meer dan verdient.


Dit boek is voor iedereen die graag een beetje griezelt en ook graag een beetje lacht, want soms is dit boek gewoon hilarisch. Een onverwachte aanrader.

No comments:

Post a Comment